Webshop waarde berekening bij verkoop

De laatste jaren is het voor steeds meer bedrijven en organisaties belangrijk om online zichtbaar te zijn. Via een website of een webshop kan er op verschillende manieren omzet gegenereerd worden. Door het toenemende aantal websites is er ook een marktplaats voor de verkoop van websites ontstaan de afgelopen jaren. Er zijn tal van redenen te bedenken waarom je als onderneming een website zou willen verkopen of misschien een nieuwe website wil kopen.

Een belangrijk onderdeel bij een webshop verkopen, is natuurlijk dat je de juiste prijs betaalt voor de website. Er zijn verschillende manieren om de waarde van een website te bepalen, maar om tot de meest accurate waardebepaling te komen is het vaak raadzaam om de hulp van een consultant op dit gebied in te schakelen. In veel gevallen kunnen deze gespecialiseerde partijen ook helpen bij het adverteren van een website binnen een netwerk van potentiële kopers.

Omzet is een van de belangrijkste factoren bij de waardebepaling van een webshop

Een van de meest leidende factoren bij het bepalen van de waarde van een website, is de omzet die er met de website gegenereerd wordt. Met een webshop is dit als vanzelfsprekend via de verkoop van verschillende artikelen, maar bij tal van websites wordt er ook via bijvoorbeeld advertenties omzet gemaakt. De manier waarop deze advertenties geplaatst worden en beheerd worden zijn ook weer van invloed op de waarde van de website. Als vanzelfsprekend is een website die veel arbeid nodig heeft van minder waarde dan een website die zelfvoorzienend is en minder interventie nodig heeft. In veel gevallen is het aanzienlijk eenvoudiger om de waarde te bepalen wanneer er meer historische data beschikbaar is, zodat toekomstige groei of krimp beter kan worden ingeschat op basis van de data uit het verleden.

Doelgroep en sector zijn van invloed op websitewaarde

Naast de omzet, zijn er nog een aantal factoren waar rekening mee gehouden dient te worden bij het berekenen van de waarde van een website. Natuurlijk is de sector waarin het bedrijf werkzaam is ook erg bepalend. Een website die zicht richt op een sector die al jarenlang stabiel functioneert is automatisch meer waard dan een website die zich richt op nieuwe markten en doelgroepen. Het verdienmodel bepaald in combinatie met deze factoren de uiteindelijke waarde.

Tip: Website verkopen waarde bepalen

Een verdienmodel dat simpel in elkaar steekt is voor veel potentiële kopers erg aantrekkelijk. De meeste bemiddelende partijen op het gebied van website verkoop bieden vaak een online marktplaats waar je jouw website kan adverteren. Wanneer je een website gaat verkopen, is het belangrijk dat de correcte prijs wordt bepaald, omdat een website die voor de verkeerde prijs te lang te koop staat aangeboden niet makkelijk is om in een later stadium voor een goede prijs te verkopen.