Internationaal transporteren

Zodra je gaat internationaal gaat transporteren heb je vaak te maken met de zogeheten: incoterms. Incoterms, ook beter bekend als leveringsvoorwaarden, beschrijven de rechten en plichten van de betrokken partijen. Zo weet u waar de aansprakelijkheid van de verkoper eindigt en waar de aansprakelijkheid van de koper begint.

Wil je daar nou alles over weten? Lees dan vooral verder:

Wat zijn de zogeheten incoterms?

Er zijn veel dingen waarmee u rekening moet houden bij het internationaal verzenden van goederen. Een van de belangrijkste zaken hierbij is een duidelijke afspraak met buitenlandse klanten en leveranciers. Om ervoor te zorgen dat iedereen zijn verplichtingen kent en elke vorm van onduidelijkheid zoveel mogelijk te beperken, zijn er Incoterms in het leven geroepen. Incoterms betekent “Internationale handelsvoorwaarden”, of voorwaarden voor internationale levering.

Dit zijn 2 voorbeelden van Incoterms:

·        EXW – ExWorks (Ex Works) De koper draagt ​​de meeste kosten en risico’s tijdens het gehele verzendproces. De enige plicht van de verkoper is ervoor te zorgen dat de koper toegang heeft tot goederen. Als de koper toegang heeft, wordt alles zijn verantwoordelijkheid (inclusief het laden van de goederen) Risico-overdracht van verkoper op koper: In het magazijn of op het kantoor van de verkoper of waar de goederen ook worden gebracht.

·        DDP – De verkoper is verantwoordelijk voor in wezen het hele verzendproces. Alle kosten en risico’s die verbonden zijn aan het brengen van de goederen naar het overeengekomen adres. De verkoper staat er bovendien voor in dat de goederen klaar staan ​​om te lossen, is verantwoordelijk voor eventuele uitvoerrechten, invoerrechten en belastingen Risico-overdracht van verkoper op koper: Wanneer de goederen klaar zijn om te lossen op het overeengekomen adres.

Wat is wegtransport?

Wat is wegtransport nou precies?  Wegtransport, is het vervoer van goederen over de weg. Vrachtwagens worden gebruikt om containers te vervoeren. Alle soorten trucking zijn mogelijk: groep, deellading (LTL, of deellading) en volledige lading (FTL, of volledige lading).

Trucking is onmisbaar in de meeste transportketens. In wezen is geen enkel transport echt mogelijk zonder wegvervoer. Het zorgt ervoor dat commerciële activiteiten kunnen doorgaan zonder de vertraging die winkels nooit aandelen hebben en consumenten kopen om hun favoriete producten te kopen. Want we leven namelijk in een maatschappij waar tijd letterlijk geld kost, daarom is een wegtransport een snelle, maar bovendien redelijk goedkope manier om goederen te vervoeren door het land. Of dat nu in het binnenland is, of in het buitenland.

In het wegvervoer is het onderscheid tussen geregeld en niet-geregeld vervoer nog steeds belangrijk, al vervaagt het geleidelijk en is het in Nederland bijna niet meer aanwezig. Dit kan echter in het buitenland gebeuren. Exporteurs moeten natuurlijk voorzichtig zijn bij het kiezen van een vervoerder. Naast de kennis en reputatie van de exporteur is het voor ook van belang te weten of de partij in staat is de goederen terug te krijgen. Het scheelt immers in de verzendkosten voor de exporteur. Tenslotte moeten vervoerders, ook altijd een vrachtbrief bij zich houden. Mocht de vervoerder om een bepaalde reden worden aangehouden voor controle. Om eventuele problemen te voorkomen.